fbpx

מרכז לוגיסטי איקומרס (Fulfilment Center) אל מול מחסן מסורתי

23.06.2019

כיצד להחליט מהו הפתרון המתאים עבורך?

הודעת ענקית האיקורמס “אמזון” על כניסה לשוק הישראלי הביאה לפתח הדלת את הצורך בשרשרת אספקה עדכנית. זה כבר ברור שעולם שרשרת האספקה לא יישאר כפי שהוא. האיקומרס צומח והלקוחות מצפים לקבל שירות המתבסס על חוויית Omni Channel בסחר המכונן, דבר שמצריך לוגיסטיקה שונה. מסיבה זו במרכזים לוגיסטיים רבים מרגישים שהימים בהם ניתן להמשיך ולתת מענה לכל צורכי הארגון תחת קורת גג אחת בצורה יעילה ומדויקת עברו להם או שרואים את הכורך בשינוי ממש באופק. היום, יותר מתמיד, על מנהלי מחסנים לבחון לעומק את ציפיות לקוחות האינטרנט אל מול השירות שהמרכז לוגיסטי יכול להציע. בסופו של דבר מנהלים אלו צריכים לקבל החלטה האם להמשיך לעשות שימוש במחסן הקיים כפי שהוא, או לשלב הפעלה של מרכזי איקומרס (Fulfilment Center). כדי להחליט, צריך להבין את האתגרים של ה Omni Channel, להבין את ההבדלים בין שני סוגי שרשראות האספקה הנדרשות כדי לעמוד באתגרים הללו, ולהבין מהו בכלל מרכז איקומרס.
ההחלטה אם להמשיך לתת מענה לעולם ה Omni Channel באמצעות מחסן מסורתי או באמצעות מרכז איקומרס היא החלטה לא פשוטה. קיימים משתנים שונים שלכל אחד משקל שונה מבחינת השפעה על ההחלטה. לא פשוט לקבל החלטה על הפעלת מרכז איקומרס בעל יכולות קליטה, אחסנה והפצה בקלות ובמהירות. מעבר לכך, לאור העיסוק המתמיד בשוטף, ייתכן שכלל לא קיימים בחברה היום המשאבים הנדרשים למיזם הקמת והפעלת מרכז איקומרס במיקום אסטרטגי.

אז מה ההבדל בין מרכז לוגיסטי מסורתי אל מול מרכז לוגיסטי איקומרס.

מחסן נועד לאחסן מלאי עד למועד בו נוצר הצורך ללקט אותו ולספק אותו בצורה של הזמנה לחנות אל ללקוח. כתוצאה מכך מחסנים נוטים להיות מאוד “תעשייתיים”, ופחות מותאמים לאינטראקציה ישירה מול לקוח סופי. מצד שני מרכז איקורמס יכול להיות כל מתקן המסוגל לעבד ולהשלים הזמנה ולספק אותה ללקוח הסופי. למעשה כל מחסן הוא מרכז איקורמס, אך לא כל מרכזי האיקומרס הם מחסנים.
דוגמה טובה ניתן ללמוד מרשת קמעונאית גדולה אשר החליטה שהיא יכולה בהחלט לנצל את רשת החנויות שלה בתור מרכזי איקומרס. היות והרשת כבר מקיימת אינטראקציה פיזית מול הלקוחות (בעיקר אלו אשר בוחרים באופציית משלוח באמצעות נקודת מסירה) נוצר ההיגיון הבריא להשתמש בחנות עצמה בתור נקודת מסירה. הלקוחות אשר מבצעים את הרכישה online, מקבלים אופציה לאסוף את ההזמנה שלהם בחינם מחנות הרשת. אם הלקוחות מאשרים את שיטת ההפצה הזו אז במערכות הרשת נוצרת פעולת הכנת הזמנה בהתאם למועד האספקה. המלאי עצמו מלוקט על ידי המוכרים בחנות שנבחרה מתוך המלאי הקיים על המדף או במחסן האחורי של החנות. כאשר הלקוח מגיע לאסוף את ההזמנה היא ממתינה לו ארוזה ומוכנה בהתאם לציפיותיו. במידה והלקוחות בוחרים בשיטת הפצה עד הבית, אז מערכות הרשת בוחנות את כדאיות ביצוע ליקוט והפצה מחנות קרובה או ממחסן עבור אותה הכתובת בחלון הזמן שנבחר. אם ההחלטה שהתקבלה היא להשלים את ההזמנה ממרכז האיקומרס (החנות) אז צוות החנות מבצע ליקוט אריזה והעמסה של ההזמנה להפצה לבית הלקוח. במידת הצורך נוצרת משימת ריענון מלאי מהמחסן לאותה החנות שביצעה את ההזמנה.

דוגמה נוספת היא חנויות נוחות ותחנות דלק שמשמשות נקודת קליטה והחזקה של הזמנות איקומרס ארוזות ומוכנות לטובת מסירה. במקרה הזה ההזמנה מתבצעת online דבר שיוצר במחסן תהליך ליקוט ואריזה. מהמחסן כל ההזמנות לאותו אזור נשלחות במרוכז לתחנת דלק או חנות שנמצאות בהסכם מסוג “נקודת מסירה” עם החברה. ההזמנה נשמרת בנקודות המסירה לפרק זמן קצר שבו הלקוח מגיע לאסוף אותה.
דוגמה אחרונה היא מרכז איקומרס מסוג מחסן קדמי. חברות בוחרות להקים מחסנים קטנים ובהם להחזיק מלאים בכמויות קטנות מאוד באזורים גאוגרפים בהם קיים ביקוש להזמנות מסוג איקומרס. המלאים מוחזקים שם בד”כ בהיררכיית האריזה הנמוכה ביותר (יחידת המכירה). כאשר מתקבלת הזמנה, צוות המחסן הקדמי מבצע ליקוט מהיר ואריזה של הפריטים. ההפצה מתבצע מהמחסן הקדמי אל הלקוח הסופי, ובד”כ גם קיימת אפשרות למסירה במקום. לעיתים קרובות מתבצע ריענון של מלאי מהמחסן האחורי אל מרכז האיקומרס, על מנת לעמוד ברמת מלאי מספקת.

כיצד לבחור אם וכיצד להפעיל מרכז לוגיסטי איקומרס?

על מנת להחליט אם להפעיל מרכז איקומרס צריך שיהיו בידי מקבלי ההחלטות הנתונים הנכונים. תהליך קבלת ההחלטה צריך להתבסס על אבני הדרך הבאות:

יש לנתח את הביקוש למלאי לפי אזורים גאוגרפיים. מחסנים תעשייתיים יכולים להיות מאוד יעילים בהכנה של מגוון רחב בכמויות גדולות ושליחתו למרחק רב, בעוד מרכזי איקומרס מתאימים יותר לביצוע אספקה מקומית של הזמנות. מקבלי ההחלטות צריכים לבחון את נתוני הזמנות המכר מסוג איקומרס לאורך זמן על ידי ניתוח גאוגרפי של יעדי ההפצה של ההזמנות הללו. הניתוח הזה יאפשר היכן מבחינה גאוגרפית מתקיים הביקוש. ניתוח לפי סוגי מלאי יאפשר גם להבין את הצורך במלאי שונה באזורים גאוגרפים שונים.

יש לבחון את ספקי ההפצה הזמינים והמחירים שלהם לטווחים קצרים וארוכים. העברת כמות גדולה יותר של מלאים משמעותה מחיר הפצה נמוך יותר לכל יחידה. לכן כלל האצבע הוא שמשתלם יותר להפיץ כמויות גדולות. עם זאת הכרחי לעשות השוואה אם עלויות ההפצה הללו משתוות או שונות מהותית מהאופציה להפיץ למרכזי איקומרס מקומיים ומשם להשלים את ההפצה ללקוח הסופי.

צריך להבין את המלאי ואת הצרכים שלו. מלאי מצריך שטח ונפח אחסנה. מלאים שונים מצריכים גם תנאי אחסנה שונים כגון אבטחה, בקרת אקלים או בידוד. מלאים שהופכים להזמנות מכר מסוג איקומרס לעיתים קרובות גם מצריכים פעולות ערך מוסף כגון אריזה מחדש, מדבוק, תיוג, אטימה או טיפול בפגומים. יש להשוות את עלות אחסנה והטיפול במלאי במחסנים אל מול השילוב של אותם הגורמים במרכזי איקומרס. הדבר יאפשר להבין את היתרונות בהפעלת מרכזי איקומרס בהתחשב בצרכים של המלאי.

יש לבחון את עלויות האחזקה הקבועות של המלאי. עלויות אחזקת המלאי יכולות להשתנות בהתחשב במקום בו המלאי נמצא. העלויות הקבועות לאחזקת מלאי בסמיכות או בתוךיישובים עירוניים הן בד”כ שונות מהותית מהעלויות הקבועות של אחזקת המלאי באזורים מבודדים ומרוחקים. ברגע שכמות הזמנות מגיעה לסף מסוים, יש לבחון איך לצמצם משמעותית את העלויות הקבועות של מלאי המיועד בסופו של דבר לאספקה בשיטת B2C. החלטה כזו בד”כ תכלול שילוב נכון בין מרכז איקומרס למחסן.

יש לבדוק ולהבין את רצונות וציפיות הלקוחות. היות והמטרה העיקרית של מרכז איקומרס הוא לשרת לקוחות, ולא חנויות או מפעלים, כל פעילות המצריכה קשר בין אישי מהווה יתרון מהותי למרכז איקומרס אל מול מחסן. צריך לנתח מה הלקוחות מצפים לקבל בחוויית הקניה שלהם, ובהתבסס על זה לבחון את כדאיות ההפעלה של מרכז איקומרס.

מתרכזים במחסן לוגיסטי איקומרס

במציאות של Omni Channel, ההחלטה אם לספק הזמנות באמצעות מחסן או באמצעות מרכז איקומרס מקבלת משקל גבוהה יותר, וזה רק ילך ויגבר ככול שמשקל הזמנות האיקומרס יגדל. בגלל שמחסנים נבנו באופן ייעודי לאספקת הזמנות מסורתיות, ההשפעה שלהם על העלויות גוברת, ולזה יש קשר ישיר לשורת הרווח של החברה. מקבלי ההחלטות בארגון, ובעיקר אלו שתחת אחריותם נושא שרשרת האספקה, צריכים לקחת את הזמן וללמוד את ההבדלים בין מחסן לבין מרכז איקומרס. הם צריכים להחליט על השילוב הנכון והמתאים ביותר בין שתי האופציות. לאחר מכן לבחון איזה סוג של מרכז איקומרס ייתן את המענה ההולם ביותר לצרכים הארגוניים של היום בהתבסס על מיקום, עלויות ומענה לציפיות הלקוחות.

הכותב הוא מנכ”ל eGold מקבוצת גולד בונד המקימה מרכז רובוטי לשירותים לוגיסטיים לאיקומרס ונציגת טכנולוגיות האיקומרס HighJump ו GreyOrange בישראל.

 

    קבלו הצעת מחיר לשירותי מחסן איקומרס






    קבלו הצעת מחיר לשירותי מחסן איקומרס






      לפנייה בטלפון : 08-6915306

      eGold מקבוצת גולד בונד

      הקידמה 1 אשדוד

      X
      קבלו הצעת מחיר דילוג לתוכן